Ghí - neboli přepuštěné máslo - jsem objevila s prvními příkrmy pro dceru. Jelikož jsem potřebovala vše, co se na internetech ohledně spaní, jedení, kadění atakdále mimin píše, za drahý peníz jsem začala kupovat i ghí. Naštěstí se ke mě brzy dostala informace, že výroba není až tak složitá, aby ho průměrně zdatný jedinec pohybující se v kuchyni nezvládl a začala jsem tvořit. Ačkoliv vlastním pomalý hrnec (a každému ho nutím jako nejpotřebnější věc v kuchyni), první pokus se odehrál v hrnci na plotně. Jako jde to, ale pomalý hrnec - ne nejsem obchodní zástupce žádné značky - to je pro mě pán s velkým Pé, protože v něm jde úplně všechno a úplně nejvíc nejlíp! Takže i ghí.

Co je to ghí

Možná to zní jako nějaká novinka, ale opak je pravdou. Česky řečeno přepuštěné máslo je tradiční surovina a ne nějaký novodobý výkřik, který všichni najednou potřebují a za rok se o něm neví. Vzniká z másla zbavením mléčné bílkoviny a vody, díky čemuž může být skladováno v pokojové teplotě a nic, co bychom nechtěli, se s ním ve špajzu nestane. Hodně se řeší, jestli ghí mohou používat lidé citliví na laktózu. Za mě - pokud vadí i stopové množství, tak určitě ně, mě tam vždy nějaká kapka zbyde. A nemyslím si, že v průmyslové výrobě je tomu jinak. Pokud si tedy kladete otázku, co se s ním vůbec dělá a proč bych měl vzít kostku másla za padíka a nesmyslně ji rozpustit v hrnci? Zásadní rozdíl mezi máslem a přepuštěným máslem je v v tom, že ghí snáší v teplé kuchyni mnohem vyšší teplotu. Máslo dosahuje kouřového bodu při 175 stupních, kdežto ghí až při 250. 


Jak vyrobit ghí v pomalém hrnci

Jak jsem psala, pro mě je výroba v pomalém hrnci mnohem příjemnější, jelikož se o něj nemusím vlastně vůbec starat. Mám malý hrnec - 3,5l - vejde se mi do něj 5 kostek másla. Ty rozbalím (je třeba to psát? Asi jo) a vložím do hrnce. Poklici přiklopím na první půlhodinku, aby se mi hrnec rychleji zahřál. Po půlhodině poklici sundám a už ji ta nevracím. Máslo se mi v hrnci pomalí 4 hodiny na hight. Žádnou pěnu nesbírám, jen kontroluji barvu (aby nebyla až moc zlatá) a jestli se mi na dně něco nepřichytává. Po čtyřech hodinách vypínám a nechám dojít. Je důležitá ale zmíňka, že každý hrnec funguje jinak, i každé máslo funguje jinak, i ručičky každého českého člověka fungují jinak, takže není možné se na tento čas spoléhat, je třeba poprvé prostě máslo hlídat, aby se z přepuštěného nestalo přepálené. Nakonec máslo přeliji přes plátýnko (dětská látková plena je úplně ok) do širší nádoby, protože z pomalého hrnce to moc do těch, ve kterých chci skladovat, nejde a z ní až pak přelévám do malých uschovatelných dóziček.

Pro výrobu ghí si připravím 5 másel, plátýnko, dvě dózičky a pomalý hrnec

Vkládám do hrnce 13:00

13:35 sundavám víko

14:00

14:30

15:00

15:30 sleduji měnící se barvu pěny a kontroluji, jestli se na dně nepřipaluje

16:00 vypínám hrnec

16:30 hotovo a můžu slít přes plátno

slité ghí

vychladlé ghí

IG: b_to_my_b

Mohlo by se Vám také líbit

0 komentářů